Peugeot 203A – 1951 – Patinaproject – update 11-2022

Peugeot 203 A – 1951

Afkomstig uit een Privé Peugeot collectie.

Frans kenteken – Carte grise bij de auto aanwezig

Oorspronkelijk afkomstig uit Zuid Frankrijk, omgeving Carcasonne, regio 11

Vroege 203A o.a. herkenbaar aan de kleine achterruit, ontbreken van portier tochtraampjes, doorlopende dakgoot, ventilatieklepje in de motorkap, oude stuur met 4 spaken en de instrumenten die in het midden van het dashbord zijn geplaatst en de 400 banden.

Nooit eerder gerestaureerd, trefwoorden zijn; origineel, patina, hard, mooie strakke koets. Deze 203 is afkomstig uit een privé-collectie oude Peugeot’s.

Pracht (inmiddels afgerond) project, helemaal compleet, een nieuwe einddemper zit er al op !

We hebben een uitgebreide patina-restauratie uitgevoerd. Volledige remrevisie,  voorzien van 4 goede kostbare Michelin 165-400 banden met nieuwe binnenbanden. Nieuwe koppakking, etcetc. Deze 203A loopt, rijdt, remt en de verlichting is in orde.

(zie de uitgevoerde werkzaamheden in het verslag hieronder)

Nu te koop € 8.995,-   inclusief Franse documenten

Hieronder een aantal foto’s genomen in de regen, ongeveer hetzelfde lakeffect wordt verkregen zodra we deze 203 geconserveerd hebben. (zie foto’s verderop)

Nu, april 2018, geconserveerd, volledig geschuurd met scotchbright en in fasen naar 2000 toegewerkt. Vervolgens 2 lagen Owatrol, tussendoor polijsten. Vervolgens moet de owatrol nog nabewerkt worden.

Soort van schilderij ?

Deze foto is genomen direct nadat de owatrol is opgebracht, drogen

De historie vereeuwigd !

Inmiddels zo’n beetje alle onderdelen gedemonteerd en gereviseerd, liggen alweer klaar voor montage.

ge-owatrold

gereviseerde delen oa; dynamo, bobine, brandstofpomp, ventilator, spanningregelaar, relais claxon, kleppendeksel, luchtfilterhuis, carburateur, bougiekabels, remvloeistofreservoir, oliefilter en de radiateur zijn allen gedemonteerd, schoongemaakt, nagekeken, opgeknapt en van nieuwe lak of owatrol voorzien voor zover van toepassing. Zelfs een jaren 50 brandblusser maakt deel uit van de accessoires.

en deels weer gemonteerd, luchtfilter is stijl gehouden.

De prachtige glazen met olie gevulde bobine.

Prima werkend schuifdak, alle 4 de afvoerslangen zitten weer op hun plek

5-2018 alle verlichting in orde gemaakt, ook de pinkers werken!

Het “Owatrol-effect”

Het oude, nog te restaureren, vlinderstuur in de 203

Inmiddels is de 203 voorzien van een nieuw stuur en is er bijpassende jaren 50 stof gekocht.

4 deurpanelen opnieuw bekleden.

portieren direct conserveren

Aanvang herstel binnendorpel, buitendorpel inmiddels verwijderd

valt niet tegen, slechts een beetje roest schade opgelopen in bijna 70 jaar!

Nieuw dik staal

vakkundig herstelwerk !

anti roest menie

nog verder af te werken . . . . . wordt vervolgd

Kofferbak schoongemaakt en anti-roest behandeld.

Rechter binnendorpel hersteld en anti roest behandeld, buitendorpel kan er weer op

Buitendorpel rechts

bodem, rechterzijde schoongemaakt en behandeld

Linker binnen dorpel weinig verassingen na bijna 70 jaar, ongelooflijk.

Licht herstel werk en dan ook behandelen. Het laswerk is dan gereed.

Na een laag owatrol in de anti roest gezet

Goed beschermd, overzetdorpel kan weer gemonteerd worden

Voíla

vloer ontroesten

eveneens voorzien van 2 lagen owatrol

Helemaal gaaf !

Na droging komt hier bruine lak op.

Inmiddels bezig met het opknappen van de 2 stoelframes.

Nee toch geen bruine lak, gekozen voor de cocosmat

 Verder met de remmen ………gereviseerd, voorzien van nieuwe remcups en nieuwe remslangen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is HRC-203-1024x768.jpgrevisie hoofdremcilinder

en alvast een originele Paris 203 imperial gemonteerd

Owatrol in de dorpels en alle 4 de spatborden zijn ontdaan van franse klei en eveneens aan de binnenzijde ge-owatrold.

Ook de wielen onderhanden genomen.

keurig geconserveerd

Voorzien van nieuwe thermostaat, motor loopt weer als een zonnetje



Reacties zijn gesloten.