Restauratie Landrover – polynorm aanhanger – update 2-2018

Hieronder vind u een uitgebreid restauratieverslag van deze Landrover met polynorm aanhanger.

IMG_5752
De Landrover zoals deze de werkplaats binnenkwam.

IMG_5772

ontluchten2

Inspectie

startmotor monteren

Lopend maken

IMG_7620
remrevisie – volledig uitgevoerd zowel voor als achter nieuwe remslangen, cilinders en remschoenen.

Remleidingen in lak gespoten.

pauze

Pauze met bezoek

 

laros op de dam

IMG_1849
verhuizen van Vught naar nieuwe loods in Liempde

laro loopt3
Landrover 88,  ex belgische leger – domeinen

IMG_5757

foto 1-132
De wielen zijn gereed……… ah het reservewiel moet nog zie ik !

laro geschuurd

IMG_7289

De nachtverlichting van defensie verwijderd.

 

laro3

Schuren, schuren…..

IMG_4014In de 1e laag grondverf, allgrund, goed spul !
IMG_4066

 

 

IMG_4065

IMG_4063

2e laag allgrund

laro isoleren

Alle delen behandeld, uitlaten harden dan verder…………………schuren, schuren………..

 

kleur2

Kleur kiezen

laro 2e laag-2

Ook na de eerste laklaag weer….schuren, schuren…. er volgt nog een 2e laklaag

laro 2e laag-1

foto 4-105

foto 1-161

2e laklaag gereed

foto 2-151

Werken op hoogte

foto 3-126 beide tanks kaal maken tot op het staal, vervolgens voorbehandelen en van een nieuwe laklaag voorzien.

IMG_4058Megaklus; alle gegalvaniseerde delen ontdaan van de legergroene verf. Bumpers, raamsponningen en lijsten, scharnieren etc…
foto 1-186

De nieuwe delen zijn binnen.

foto 2-176

Carburateur

foto 3-149

Nieuwe knipper- en stadslichten

foto 2-165

Beschermingslaten gemonteerd en we hebben nu ook de 24 volts verlichting in orde gemaakt,

foto 5-76

Aandacht voor details!

foto 1-193

Inmiddels dus de motor lopend gemaakt, remrevisie uitgevoerd, tanks gereinigd, brandstofpomp gecontroleerd, de brandstofslangen vervangen, nieuwe carburateur gemonteerd, verse benzine getankt dus tijd voor een proefrit ! (met ’n tijdelijk kenteken)

foto 4-111

Toch nog een mankement gevonden, er zit een kortsluiting in de knipperlichtinstallatie en de remmen trekken nog wat naar rechts.

Na onderzoek blijkt de knipperlichthendel kortsluiting te veroorzaken, niet te repareren, vervangen dus.
De voorremmen opnieuw geinspecteerd, er blijkt een heel klein gaatje in het afdichtingsrubber van de remcilinder te zitten. De remschoenen zijn hierdoor vettig geworden.
Om deze problemen voorgoed te verhelpen besloten ook 2 nieuwe remcilinders én nieuwe remschoenen te monteren aan de voorzijde.

foto 2-174

Afspraak bij naar de RDW voor kentekenkeuring én APK.

De Laro wordt door de RDW gezien als een NON-EU voertuig terwijl deze uit Belgié afkomstig is. Reden hiervoor is dat de Laro van de belgische defensie is geweest en dus nooit als burgervoertuig heeft rondgereden.  Tja, het was natuurlijk weer een uitzondering.

foto 3-147

Dat zien ze zelden zeggen ze………perfecte remmen!

en de beloning was daar; goedgekeurd, zowel het kenteken als de APK worden afgegeven..

Vandaag, 27 juli 2016, was het dan zover het Nederlands kenteken is binnengekomen.
De blauwe kenteken platen zijn besteld.
Komend weekend kan de Laro, na bijna 20 jaar, weer officieel de weg op !

IMG_1969

Bekend als de  24-YD-11

We zijn weer enkele weken en kilometers verder, de Laro heeft prima gereden tot eind augustus…….?!?!

Hij wilde niet meer voor of achteruit, de laro schakelde normaal, aandrijfas draaide ook rond maar geen beweging in de auto zelf. De aandrijfas draait dus rond in het differentieel zonder dat de Laro vooruit gaat…………….

Dat zou wel eens een gebroken aandrijfas kunnen zijn. Na demontage van beide aandrijfassen zagen we dit;

foto 1-198

De langste – linker aandrijfas finaal afgebroken. Het andere deel zat nog in het differentieel!

Om dit deel te kunnen verwijderen moest het differentieelhuis verwijderd worden.

Het komt overigens vaker voor dat juist de langste, linker as breekt, hier staat n.l. het grootste
moment op.

foto 4-120

Zo gezegd, zo gedaan….het differentieel uit het differentieelhuis gehaald.

foto 2-187

Het gebroken deel uit het differentieelhuis verwijderd en ook alle metaalsplinters eruitgehaald met een flinke magneet.

Mooi stukje techniek zo’n differentieel ! Een interessant filmpje over de ontwikkeling en werking van het differentieel is hier te zien.

foto 2-186

2 nieuwe aandrijfassen en pakkingen besteld en alles weer gemonteerd.

foto 1-197

setje nieuwe aandrijfassen

foto 5-67

Alles zit weer in elkaar, als laatste moet de aandrijfas uit de versnellingsbak nog gemonteerd worden.

We verwachten dat deze 2 nieuwe assen de komende 25 jaar probleemloos zullen functioneren 😉

Natuurlijk ook direct de differentieelolie vervangen door nieuwe olie.

Nu we toch aan de onderzijde bezig zijn ook direct het differentieelhuis schoongemaakt, ontroest en in de zwarte antiroest menie gezet. Remleidingen schoongemaakt en voorzien van een laklaag, de bladveren ook flink ontroest en in de owatrol gezet.

foto-110

foto 1-199

Dezelfde behandeling heeft de vooras en de bladveren vóór inmiddels ook gehad.

Nu dus ook aan de onderkant keurig in orde en beschermt.

Kers op de taart: een nieuwe canvas huif besteld in Engeland bij Paddock Hoods,

binnenkort monteren dus!

OFF ROAD TEST

IMG_1972

IMG_1965

IMG_1968

Perfect!

foto 3-164

kuifje

We hebben ook nog een thema bedacht, binnenkort meer………..

 

img_0962

img_0967

 

Project afgerond…. of niet?…. er staat namelijk nog een polynormaanhanger.
Tijd om deze naar binnen te rijden en er een mooie combinatie van te maken?

De blauwe kentekenplaat zit er al op……

foto 2-185

De nieuwe huif is gearriveerd!!

Monteren

Lente

gekozen voor een huif zonder zijramen, wel een kunstof achterraam

En als laatste de bestikkering gereed

juli 2017: de nieuwe stoelzittingen zijn binnen!

Landrover als buitenkeuken tijdens de wandeling met lunch, onderdeel van de Moldavie-hulpauto Sponsor actie 2017 (klik voor meer info & sponsoring!)

schitterend vastgelegd door Peer Wolkers

Met dank aan Jan, Johan, Hans, Rob en Ton, de mafkezen die hier zoveel tijd in hebben gestoken.

…………………………. wordt vervolgd – de polynorm aanhanger ………

Polynorm begon na de Tweede Wereldoorlog met de fabricage van aanhangwagens voor het Nederlandse leger. Deze waren bestemd voor de ”kleinere” legervoertuigen binnen de krijgsmacht. De Polynorm aanhangers werden geproduceerd in verschillende gewichtsklassen. De kleinste aanhanger, ”de jeeptrailer”, werd in grote aantallen (onder licentie) geproduceerd. Het enige verschil met de jeep aanhangers is dat Polynorm er ronde spatborden op heeft gezet.

Op dit moment, juli 2017, een soort “afvalbak”

Het plan:

  • ontroesten en schuren
  • technisch in orde maken
  • primer en opnieuw lakken in de “sand” kleur
  • velgen schuren en lakken
  • beugels voor huif maken
  • sand-canvas huif “regelen”

zoiets dus maar met huif en net wat mooier

de binnenzijde wordt nog hersteld

spatborden verwijderd, binnenzijde geschuurd, primer

Jaap maakt een klep.

To do: Scharnieren plaatsen, huifframe maken, laken in sand-kleur, verlichting in orde maken.

De klep is gereed, inclusief scharnieren, 2 lagen “sand” lak aangebracht over de primer

Verstevigingsbeugels aangebracht.

Resultaat tot dusver met dank aan onze:

To do’s 2- 2018:

Spatborden monteren, steunpoten monteren, handrem wer4kend maken, metalen vlakke plaat in laadruimte, verlichting in orde maken, huif ontwerpen en monteren. Nog flink wat werk zo’n aanhangertje.

3-2018

Voor het eerst buiten geweest achter de laro – tijdens de Liempde Mert 2018

De handrem functioneert weer prima !

 



Reacties zijn gesloten.